Fotografie: een foto nemen met de tablet - deel 1

Domein
Getallenkennis
Leeftijd
Oudste kleuters

Ontwikkeldoel

De kleuters kunnen een rangorde (tot vijfde) aanduiden en verwoorden (ordinaal tellen) als begin en richting zijn afgesproken.

ZILL

GO

Tellen als vaardigheid
De kleuters kunnen:
             
§§       een rangorde (tot vijfde) aanduiden en verwoorden (ordinaal tellen) als begin en richting zijn afgesproken (O.D. 1.3.)

OVSG

Mogelijke thema's zijn:

  • fotografie
  • tablet
  • digitaal op stap
  • enz.

De benodigde materialen zijn:

  • tablet
  • eventueel een basis met getalbeelden (zie downloads)

STAP 1 aanknopingspunt

Opzet is om de kleuters foto's te laten nemen met de tablet.
Dit kan vertrekken vanuit onderstaande context maar je kan ook het opzet op zich aankaarten als ‘probleem’, nl. 'Hoe neem je een foto met de tablet?'.

Ik verkleed mij als een fotograaf en kom heel verward in de kring. Ik geef aan dat ik een groot probleem heb. Ik ben nl. met mijn hoofd tegen de deur gelopen en nu weet ik niets meer. Ik toon aan de kleuters een tablet en vraag aan de kleuters wat dit is.
Ik vraag ook of ze weten hoe hiermee foto’s kunnen gemaakt worden en of ze mij willen helpen. (Ik ga ervan uit dat er zeker kleuters zullen zijn die de fotograaf willen helpen.)
Ik bedank de kleuters en zeg dat ik straks even terug zal komen om te luisteren wat ze gevonden hebben. Maar dat ik nu eerst naar de dokter zal gaan om mijn hoofd te onderzoeken.

(Een andere optie is om te vertrekken vanuit een postpakket met een brief van de fotograaf.)

‘Ik’ kom terug in de kring en vraag aan de kleuters wat er zojuist gebeurd is. Ik geef aan dat het lief van hen is om de fotograaf te willen helpen. Ik stel voor dat de kleuters per 3 (of 4) aan de slag kunnen met de tablet. En dat iedereen zeker aan bod kan komen. 
(Mocht je beschikken over meerdere tablets, kan je er ook voor opteren om meerdere groepen op hetzelfde moment aan het werk te zetten).
 

STAP 2 exploreren (in kleine groep)

Ik laat vooreerst de kleuters zelf aan de slag gaan en op ontdekking trekken met de tablet. Ik kijk en luister mee vanop een afstand.

Na verloop van tijd ga ik over naar stap 3.

STAP 3 wiskundige kern (in kleine groep)

Na enige tijd ga ik langs en vraag of ze reeds weten hoe je foto’s kan nemen met de tablet. Bij hun verwoording heb ik aandacht voor de verwoording van de rangorde dmv rangtelwoorden (dit kan variëren naar gelang het aantal stappen waartoe de kleuters komen).

Ik hou voor mezelf volgende stappen in het achterhoofd:
1.    Neem de tablet
2.    Drukken op de aan-knop.
3.    (Je kan eventueel ook een toegangscode installeren > herkenning cijfers)
4.    Klik op het icoon ‘camera’
5.    Klik op ‘foto’
6.    Richt de tablet op een object/persoon waarvan je een foto wil nemen.
7.    Daarna duw je op de witte ronde knop om de foto te nemen.
8.    Je klikt op de foto (in rechterbalk) om de foto nader te bekijken
9.    Je klikt op < (linker bovenhoek) om een volgende foto te kunnen nemen
En zo doorlopen we terug de stappen vanaf stap 6. 
(Afhankelijk van de tablet kunnen bovenstaande stappen enigszins anders zijn.)

Ik druk hen ook op het belang van die rangorde door bv. zelf een foto te willen trekken en onmiddellijk op de witte knop te drukken om de foto te nemen. Ik vraag hierbij aan de kleuters hoe het komt dat het mij niet lukt om een mooie foto te nemen (je moet nl. eerst mooi de persoon/voorwerp in beeld brengen). 

Vervolgens laten we de kleuters het stappenplan noteren. We laten ze eerst brainstormen om vervolgens een idee uit te werken (bv. van iedere stap een foto nemen en dan visueel de volgorde van de stappen aanduiden, bv. via pijlen, via getalbeelden, enz.). 

Differentiatie naar beneden: om kleuters te begeleiden bij de visualisatie van het stappenplan, kun je reeds een basis voorzien met getalbeelden (zie downloads).
Per stap dienen ze dan te beschrijven, tekenen, weergeven wat er dient te gebeuren. Ook hier verwoorden de kleuters de rangtelwoorden (als eerste stap, als tweede stap, als derde stap, enz.).
 

STAP 4 terugblik

De kleuters krijgen de ruimte om te vertellen hoe je met de tablet een foto kan nemen. Ze geven ook aan welk stappenplan ze hebben opgesteld en tonen dit aan de overige kleuters. 

Indien je gebruik hebt gemaakt van de context van de fotograaf, komt de fotograaf terug in de kring en vraagt aan de kleuters of ze te weten zijn gekomen hoe je foto’s kan nemen met de tablet. Ik laat verschillende kleuters aan het woord (om elk een stap te vertellen en te duiden met de tablet). Ik stimuleer ze ook hier tot het verwoorden van de rangtelwoorden. 

De fotograaf bedankt de kinderen. Hij zegt dat de dokter heeft verteld dat alles in orde komt maar dat hij een beetje geduld moet hebben. 

Indien er werd gekozen voor de brief (zie stap 1) is dit ook de manier om de fotograaf op de hoogte te brengen van de werking van zijn tablet. Zo kan er een brief terug gestuurd worden naar de fotograaf. (En graag krijgen ze dan nog een brief terug waarin de fotograaf de kleuters bedankt.)
 

Klik op de afbeelding om groter weer te geven.