Zich verkleden

Domein
Metend rekenen
Leeftijd
Oudste kleuters

Ontwikkeldoel

De kleuters kunnen dingen kwalitatief vergelijken en samenbrengen op basis van één of twee gemeenschappelijke kenmerken.

De kleuters kunnen bij benadering een voorwerp "meten" met een zelfgekozen maateenheid.

ZILL

WDmm1

Vergelijken en ordenen zonder maateenheden

• 4-8j   Twee of meer dingen kwalitatief vergelijken volgens grootte, gewicht, lengte, volume, tijdsduur, temperatuur, snelheid ... en daarbij woorden gebruiken zoals groter, kleiner, langer, donkerder, even zwaar, korter, sneller - dingen sorteren op basis van een kwalitatieve vergelijking volgens één of meer gemeenschappelijke kenmerken

WDmm2

Inzicht verwerven in het meetproces

• 4-6j   Voorwerpen bij benadering 'meten' met een zelfgekozen maateenheid

WDmm3

Schatten, meten en rekenen met maateenheden

• Lengte en omtrek

• Lengte en omtrek >  4-6j Onderzoeken van het begrip lengte als 'hoe lang is iets' door het volledig bedekken van de lengte, door afpassen en meten en daarbij woorden gebruiken zoals lang, langer, langste, kort, korter, kortste, even lang

GO

KWALITATIEF VERGELIJKEN
De kleuters kunnen: dingen kwalitatief vergelijken en samenbrengen op basis van één of twee gemeenschappelijke kenmerken. (O.D. 2.2.)                                                   

KWANTITATIEF VERGELIJKEN
De kleuters: kunnen bij benadering een voorwerp “meten” met een zelfgekozen maateenheid. (O.D. 2.6.)
 

OVSG



 

Mogelijke thema's zijn:

  • carnaval
  • zich verkleden
  • ik maak mij op
  • spiegeltje, spiegeltje aan de wand
  • sprookjes
  • enz. 

Deze activiteit is sowieso algemeen toepasbaar wanneer kleuters zich verkleden, ook los van een thema.

 

 

De benodigde materialen zijn:

  • allerhande verkleedkledij: verschillende soorten, verschillende groottes, verschillende kleuren, enz.
  • allerhande accessoires: armbanden, hoeden, sjaals, schoenen, zonnebrillen enz.
     

STAP 1 aanknopingspunt

De (nieuwe) materialen (vanuit de verkleedhoek) worden voorgesteld aan de kleuters. De kledij wordt benoemd (zonder in te gaan op de eigenschappen). 

STAP 2 exploreren (in kleine groep)

De kleuters krijgen de ruimte om te exploreren met de materialen. 
Observeer en speel eventueel mee. 

Neem hier voldoende de tijd voor.
Indien de interesse afneemt gaan we over naar stap 3.
 

STAP 3 wiskundige kern (in kleine groep)

Ik breng de kleuters bewust tot het vooropgestelde doel en dit ook vanuit een meespelen.
Ik stel hierbij vragen en breng de kleuters tot verwoording.

Dit komt gespreid over verschillende momenten aan bod.

Ik laat de kleuters stilstaan bij de verschillende eigenschappen van de kledij en accessoires: kleur, functie, grootte, enz.
Bv. Wat heb jij aangedaan? Past dit jou? Waarom heb jij dit aangedaan? Als wie ben je verkleed? 

Indien mogelijk voorzie ik verschillende groottes van kledij (bv.  baby/kinder/dames/clownschoen, een versierde baby/kinder/volwassen broek/rok, een grote en kleine armband, grote en kleine zonnebrillen, enz.). Door de kledij aan te doen merken ze dat iets te klein is, te groot is of past. Ik maak de kleuters zich daar ook bewust van en breng ze tot verwoording. Oei, waarom doe jij die kledij uit? Oei, ik zie dat die schoenen niet passen. Hoe komt dat? Wat zou dan beter passen? Waarom?

Ik doe ook kledij aan en laat ze ook merken dat iets wat voor mij niet past wel past voor hen en omgekeerd. Hoe komt dit?  

Vanuit de te grote kledij kunnen we de kleuters ook oplossingen laten zoeken. Hoe kunnen we die kledij toch passend maken? We rollen onze broek op. We rollen onze mouwen op. Hoe lang moet onze broek, mouwen zijn? We maken gebruik van wasspelden. We stoppen een wasspeld in onze rok op de omtrek die we nodig hebben. We maken zelf een nieuwe kroon met een strook papier. Enz. 

Wanneer ik kledij heb die gekoppeld kan worden aan verschillende figuren (bv. clown, piraat, prinses, enz.), kan ik de kleuters ook brengen tot het sorteren van de kledij. Ik vertrek vanuit ‘een stapel kledij’ en geef aan dat ik mij wil verkleden als een clown maar niet de juiste kleren vind. Ik roep de hulp in van de kleuters. We gaan samen op zoek naar de kledij van de clown. Wat hoort bij de clown? We kunnen dit vervolgens ook doen voor de andere figuren.
Differentiatie naar beneden: we kunnen ook ondersteunende afbeeldingen voorzien van de figuren zodat het voor de kleuters duidelijker wordt welke kledij bij welke figuur hoort. 

STAP 4 terugblik

Ik laat de kleuters hun ervaringen verwoorden. Ter ondersteuning neem ik de kledij erbij en/of foto’s die ik nam van hun spel, handelingen.